Pro správné fungování používají tyto stránky cookies. Setrváním na stránce s tímto souhlasíte.

LETNÍ ZMĚNA POČASÍ

1.12.2019

Ani v letních měsících mě nenechá klidným touha po dalším dobrodružství u mé oblíbené svazové vody, kde jsem toho za posledních několik let zažil opravdu hodně. Konečně jsem splnil všechny pracovní povinnosti, strávil několik dní s mojí milovanou rodinou a zbyl mi z dovolené ještě týden, který jsem využil k lovu na břehu velkého jezera.

Léto není u kaprařů příliš oblíbeným obdobím pro lov. Je to především z důvodu vysokých teplot, které u nás v posledních letech panují. Přiznám se, že mě také nebaví trávit u vody několik dní v horku a bezvětří. Pokud mi to práce dovolí, snažím se pro letní akce vybírat dny, kdy přichází ochlazení a nejlépe ještě spojené s větrem či dešťovými přeháňkami. Přesně takové počasí mělo přijít na pár dní během mé poslední výpravy.

Začátek lovu jsme s kamarádem Zdeňkem naplánovali v den příjezdu na brzké ráno, protože předpověď počasí hlásila zataženo pouze do oběda. Během dopoledne jsme se tedy snažili připravit vše potřebné, abychom se v ostrém odpoledním slunci nemuseli trápit s přípravami a mohli se ukrýt někam do stínu. Podařilo se nám stihnout téměř vše, pouze pruty jsme zaváželi už při jasné obloze.

Jako nástrahy jsem zvolil své nejosvědčenější druhy boilies N1 a Smoked Salmon. Obě koule jsem chytal s plovoucími nugetami N1 a Švestka. Panáčky používám téměř pořád, protože se s nimi lépe pokládají montáže s odpadávajícím kamenem a také na této montáži velmi dobře sedí zaseknutá ryba.

První záběr na sebe nenechal dlouho čekat a po pár hodinách podebírám cca 7kg těžkého lysce. Ryby do deseti kilogramů většinou nevozím na břeh, i tohoto krasavce pouštím hned na vodě a montáž pokládám zpět na tvrdou lavici, kterou lemují potopené překážky.

Článek letní změna počasí Infinity Baits

První akce přichází poměrně brzy.

První i druhý den chytáme se Zdeňkem střídavě stále stejnou sortu ryb od 5 do 8 kilogramů. Teplo a téměř bezvětří není zrovna ideální na záběry od velkých ryb a v této fázi výpravy sázíme spíše na noční či brzké ranní hodiny. Po několika menších rybách nasazuji pod háček 30mm kuličky a spoléhám na větší selekci.

Velký panáček s 30mm koulí může pomoci při selekci větších ryb.

První lepší rybu si druhý večer připisuje Zdeňek, který kolem půl desáté vytáhl 14kg šupináče. Mé zvětšení nástrahy paradoxně přineslo záběr od cejna, který ochutnával nástrahu tak dlouho, až se pověsil přímo na háček.

Ani s příchodem dalšího dne ještě nepřichází námi očekávaná změna počasí. Záběry u mě po nasazení větších nástrah opadly a čím déle se nic neděje, tím více stoupá mé očekávání ryby z té správné sorty. Kolem jedenácté hodiny dopoledne konečně přichází pořádná jízda na prut, kde mám nabitého panáka s 30mm koulí N1. Co nejrychleji beru prut a přes kameny letím k člunu. Po cca 300 metrech mi vlasec míří do nějaké překážky. Nic nevymýšlím a beru kotvu, kterou se snažím zachytit vlasec z druhé strany vázky. Na první pokus se mi daří vlasec vykotvičkovat a nakonec i uvolnit bez přetržení. Pokračuji v pronásledování ryby a po domotání šokového vlasce začínám zdolávat. Po několikaminutovém přetahování navádím do podběráku téměř metrového šupináče. Jsem kousek od místa, kde pokládám montáž, takže hned nasazuji nový návazec a prut rovnou pokládám zpět. Na břehu si rychle fotím 16,2kg těžkého protivníka a mám velkou radost z první pořádné ponorky.

Konečně pořádný šupináč.

Během zdolávání poslední ryby přijel Přemek a také Libor, kteří se přidávají do naší party na břehu. Sotva dopravili vozíčkem všechny věci na svá lovná místa, vyjel jeden prut Zdeňkovi i mně. Oba souboje dopadly dobře. Můj kapr má cca 8kg a Zdeněk boduje pěkně stavěným 16kg šupináčem. Kluky jsme opravdu navnadili. Odpoledne už máme pruty ve vodě všichni a očekáváme, co dalšího nám naše oblíbená voda nadělí.

Skvělou formu potvrzuje Zdeněk a večer zdolává zatím největší rybu výpravy, kterou je klasický místní šupináč o váze 17,2kg. Nad ránem konečně přichází změna počasí, na kterou jsem celou dobu čekal. Déšť nás sice minul, ale ochlazení a hlavně pořádný vítr by měl ryby rozhýbat.

V těchto těžkých podmínkách je sice těžké vůbec vyvézt pruty, ale vysoká šance na pořádné ryby mě vždy donutí vyrazit do vln. Situace je hraniční, ale ještě se to dá dostat do vody. Má snaha se začíná ihned vyplácet a na Smoked Salmon se švestkovou nugetou zdolávám 11kg šupináče. Vítr sice sílí, ale rozhoduji se ještě alespoň jednou vyvézt. Než dojedu na místo, kde pokládám montáž, několikrát řeším, jestli se nevrátím. Mám bohužel odlepené veslo a přidělaná jen provizorně. Nakonec se vše daří a prut je na místě. V klidu však zůstává pouze asi 20 minut a zdolávám další rybu. Ryby se snažím zdolávat ze břehu, protože na člunu je to opravdu nebezpečné. S pomocí Libora se daří podebrat parádního metrového lysce, kterému jsme navážili 18,2kg. Tato ryba mi přináší dostatečné uspokojení a nechci už riskovat další vyvážku.

Článek letní změna počasí Infinity Baits

Hned po změně počasí přicházejí záběry od pěkných ryb.

Pro takového lysce se vyplatí zariskovat.

Ve vodě mi leží ještě prut s N1 a ani ten dlouho nemlčí. Snažím se opět zdolávat ze břehu, ale ryba maximálně využívá bočního větru a po deseti minutách zdolávání namotávám sotva deset metrů vlasce. Vypadá to, že ze břehu to nepůjde. Po krátké domluvě se Zdeňkem sedáme do člunu, daří se nám odrazit od břehu a v metrových vlnách jedeme za rybou. Dostáváme se až k ní a začínám se opírat do prutu. Kapr mi nedává nic zadarmo, ale po skvělé Zdeňkově práci s člunem nakonec kapra podebírám. Oba máme adrenalin vyšroubovaný na maximum a pomalu míříme zpět ke břehu. Přiznám se, že jsem čekal mega rybu, ale i starý bojovný šupináč o váze 17,3kg mi udělal velkou radost. Vzpomínky na tento souboj ve mně určitě zůstanou velmi dlouho.

Článek letní změna počasí Infinity Baits

Neskutečně silný a bojovný šupináč.

V průběhu následujícího dne řešíme problémy, které ve větru nastaly. Kluci mají plné čluny vody, jen můj je v pořádku díky kotvení na vodě. S montážemi jsme si pohráli do nejmenších detailů, vyměnil jsem šokové vlasce a hned jak se vítr trochu zmírnil, vyvážím oba pruty na produktivní tvrdé lavice a čekám další rychlý záběr.

Čekání bylo opravdu krátké a prut s panáčkem Salmon-švestka opět úřaduje. Tentokrát zdolávám kapra, který svojí stavbou těla připomíná divokou formu sazana. Ryba měří 92cm a váží 10kg. Ani druhý prut s N1 nezůstává pozadu a těsně před půlnocí vezu na břeh 12,2kg vážícího šupináče.

Článek letní změna počasí Infinity Baits

Další ryba přes 10kg, tentokrát opravdu netradiční.

Těsně před půlnocí zdolávám dalšího pěkného šupináče.

Další den se konečně rozjíždí i parťák Libor a 13,7kg kapr mu vykouzlil úsměv na tváři. Hned za pár minut mu konkuruji téměř stejně velkou rybou i já. Sotva pouštím kapra zpět domů, mám další záběr na druhý prut. Po delší době přichází zase jedna z menších ryb, ale i kapřík, kterému do deseti kilogramů něco málo chybí, se počítá. Libor odpovídá také další akcí, bohužel kapr mu ve vázce montáž uřízl.

Článek letní změna počasí Infinity Baits

Klasická forma místních ryb v podobě 13,4kg těžkého kapra.

Střídáme se ve zdolávání dalších ryb.

Snažím se chvilku odpočívat na lehátku, ale z polospánku mě vytrhne opět zvuk příposlechu. Je to pomalá plynulá jízda a to tady dělají místní mohykáni. S velkým očekáváním sedám do člunu, pouštím elektromotor a jedu do boje. Vše je bez komplikací a po domotání na šokový vlasec může začít zdolávání. Cítím těžkou rybu a po pár minutách se mi ukazuje na hladině velké šupinaté tělo. Ve vlnách si pomáhám motorem a zdárně navádím rybu do podběráku. Neodpustím si vítězné gesto a dávám klukům na břehu najevo, že je to hodně dobrá ryba. Na břehu probíhají standartní úkony a po pár minutách pouštím 99cm dlouhého a 20,5kg těžkého šupináče zpět pod zvlněnou vodní hladinu.

Článek letní změna počasí Infinity BaitsČlánek letní změna počasí Infinity Baits

Hranice 20 kg opět pokořena.

Odpoledne před nás najíždí velké množství plachetnic a motorových člunů. Chystají se zde závody dětských kategorií a jakoby vyhnaly kapry z našich krmných míst. Využíváme klidu a odpočíváme. Vítr během dne téměř utichl a opět se začíná oteplovat. Provoz na vodě konečně opadl a hned to přináší další záběry. Liborovi se rozjíždí oba pruty v krátkém sledu. Pěkní kapři 11,6kg a 9,3kg znamenají netradiční dablík.

Po pěti dnech mě opouští Zdeněk, který musí v pátek ráno odjet domů. Poslední večer a ráno mu po delší odmlce přišlo několik záběrů a zdolal i dvě ryby mezi 12 - 15kg. Jediným, komu se moc nedaří, je Přemek, ale i ten si nakonec připisuje pár menších ryb do 10kg.

Článek letní změna počasí Infinity Baits

Před odjezdem si Zdeňek vychutnává poslední akci.

S příchodem víkendu se dost oteplilo a z hladiny vymizely i ty poslední vlnky. Dle předpokladů se razantně snížila i aktivita ryb. Během pátku si sporadicky všichni připisujeme pár menších ryb a večer přijíždí kamarád Jarda, který bude chytat na místě po Zdeňkovi. Vytáhnul se s pořádnou dávkou masa, které nám po pár dnech na trvanlivých potravinách přišlo vhod. Pomohli jsme mu s přípravou věcí na břehu a on se hned vrhnul do vyvážení prutů. Páteční večer nám ale další ryby bohužel nenadělil.

Záběr se mi daří udělat až v sobotu ráno, kdy mi pouze dvakrát pípne příposlech a swinger lehce popadne. To mi stačí k tomu, abych věřil v rybu, a vyrážím na vodu. Ještě v úplné tmě podebírám přes metr dlouhého šupináče a váha ukazuje 16,15kg. Do rozednění mám záběr ještě od lysce těsně pod 10kg. V těchto podmínkách mám z těchto ryb radost a jsem rád, že vůbec nějaké větší ryby ještě berou.

Článek letní změna počasí Infinity Baits

Přes metr dlouhý šupináč.

Předposlední den výpravy odjíždí Přemek, kterému voda nadělila pouze pár menších ryb. Věřím, že to brzy zlomí a také si potěžká některý z místních klenotů. Celý den je opět horko a hladina jako zrcadlo. Dostávám pouze jediný záběr od cca 5kg kapříka a věřím, že večerní bouřka, která nás minula jen o chlup, by mohla opět probudit místní mohykány.

Bouřka, která nás jen těšně minula.

Po deštivé poslední noci byl ve vzduchu cítit záběr. Kolem sedmé ráno, kdy přestalo pršet, nejprve zdolávám cca 8kg kapra a dopoledne mi přichází desátá ryba nad deset kilogramů. Výpravu tedy uzavírám 10,5kg šupináčem a nakonec ještě malým lysečkem na rozloučenou.

Článek letní změna počasí Infinity Baits

Můj desátý kapr výpravy, kterému jsme navážili více než 10kg.

Před objektivem fotoaparátu se tentokrát vystřídalo mnoho ryb.

Během týdne u vody se mi opět potvrdilo, že v létě je klíčové trefit hlavně správné počasí. Vítr a ochlazení vždy probudí ty správné ryby k aktivitě a dva takové dny mi přinesly většinu větších ryb, které jsem během této akce nachytal. S bilancí pěti ryb přes 16kg a pokoření magické dvacetikilogramové hranice jsem mohl odjíždět domů velmi spokojený.

Za Infinity Baits tým Rosťa Souček

Článek letní změna počasí Infinity Baits Článek letní změna počasí Infinity Baits