Pro správné fungování používají tyto stránky cookies. Setrváním na stránce s tímto souhlasíte.

KDYŽ PÁR ZÁBĚRŮ STAČÍ...

2.9.2019

Již tradičně se začátkem května chystám na svoji první delší výpravu v sezóně. Ani v tomto roce tomu nebylo jinak a strávil jsem společně s parťákem Liborem několik dní u našeho oblíbeného svazového revíru.

Měli jsme vytipováno několik zajímavých míst, mezi nimiž jsme se chtěli rozhodnout. Vybírat jsme chtěli podle aktuální situace u vody i předpovědi počasí. Volba byla nakonec zcela jednoduchá, protože pouze jedno z míst bylo v den našeho příjezdu volné.

Před samotným lovem jsme se museli opět popasovat s přesunem věcí z auta na místo. Tentokrát jsem měl sebou vozík, který mi podstatně ulehčil práci. Libor přijel o několik hodin dříve a měl již v podstatě vše připravené. V rychlosti jsem se pustil do příprav i já a zhruba po hodině a půl už jsme řešili taktiku lovu. Domluva byla celkem jasná. Udělali jsme jedno společné místo pro středové pruty, kde jsme chtěli více krmit. Pro tento účel posloužilo boilies N1, které nikdy nechybí na žádné z našich výprav. Krajové pruty jsme rozmístili na zajímavá místa nacházející se v prostoru před námi a jako návnadu použili boilies Smoked Salmon.

Nástrahy pro vytvoření mých oblíbených panáčků.

Všechny montáže putovaly na naše vybraná místa ve vzdálenostech 340 – 380 m od břehu. K boilies N1 jsme přidali pop up nugetu stejné příchuti. K Smoked Salmon jsem zkoušel plovoucí nugetu Švestka, Libor zachoval opět stejnou příchuť celého panáčka a použil plovoucí nugetu Smoked Salmon.

Pro dalekou vyvážku swinger vždy na maximum.

Fosforový vlasec usnaďňuje manévrování při noční vyvážce.

Od začátku bylo jasné, že budeme muset celou výpravu bojovat s dramatickou změnou počasí a že to kapří aktivitě moc neprospěje. Hned první večer přinesl velké ochlazení, začalo pršet a foukat silný ledový vítr. Ranní teploty se po celou dobu pohybovaly těsně nad bodem mrazu a jedno ráno nás překvapil přízemní mrazík, který nám všechny věci obalil vrstvou námrazy.

Spolehlivé signalizátory jsou na delších výpravách nutností.

Podle očekávání bylo záběrů opravdu velmi málo. Na ten úvodní jsme čekali až do druhého večera, kdy se kolem půl dvanácté propadl můj swinger a ze společně krmeného místa si panáčka N1 nasála první ryba. Kvůli silným nárazům větru jsem musel kapra zdolávat ze břehu. Dlouho jsem vůbec nevěděl, jestli po směru vln táhnu pouze montáž nebo i rybu. Zhruba 50 metrů od břehu přišel první výpad a já zjistil, že na druhém konci opravdu něco je a nebude to zrovna snadný protivník. Při výpadech ryby jsem si dával velký pozor, abych rybu udržel u hladiny a nehrozilo uříznutí o ostré mušle, které nás v minulosti o několik pěkných ryb dokázaly připravit. Poměrně složité bylo ve vlnách a velkých kamenech kapra dostat do podběráku a bezpečně vytáhnout na břeh. Tohoto úkonu se zhostil parťák Libor a vše zvládl na jedničku. Naše první ryba výpravy a hned nádherný statný lysec 18,80 kg. Zbavili jsme ho návazce, udělali pár nočních fotek a za pár minut zmizel ve vlnách. Super začátek!

První kapr výpravy o váze 18,8 kg.

Další den trvalo sychravé počasí a probudili jsme se opět do velmi chladného rána, které nám i přes naši pevnou víru druhý záběr nepřineslo. Museli jsme si na něj počkat až do odpoledne. Zhruba ve čtyři hodiny nikdo z nás žádnou akci nečekal, ale ono to přišlo. Tentokrát krásná pomalá jízda na udici, kde jsem nastražil panáčka Smoked Salmon s plovoucí nugetou Švestka. Hladina rozhodně nebyla klidná, ale po rychlém vyhodnocení situace jsem se rozhodl, že to půjde, a vyrazil za rybou na člunu. Foukal boční vítr a ryba jela po jeho směru. V polovině cesty mi podplula druhý vlasec. Následoval rychlý a naštěstí zdařilý manévr, kterým jsem se s prutem i člunem podvlíknul pod kmenovým vlascem druhé udice. Kapr ujížděl dál a dostal se až za oba Liborovi pruty, které přejel vrchem. To mi nepřineslo žádné další komplikace. Po cca dalších 100 metrech jsem konečně namotal i 0,60 mm silný šokový vlasec a dostal se nad rybu, která se na chvilku mihla u hladiny. Byl to další velký lysec. Následovalo pekelné soustředění. „Hlavně neudělat v těžkých podmínkách zbytečnou chybu“, blesklo mi hlavou. Začaly manévry ve vlnách a snaha se za použití motoru dostat nad kapra, který dělal výpady tentokrát téměř výhradně proti vlnám. Při podebírání proti větru se mi sice vylomil spodní díl podběráku, ale to už byl naštěstí kapr v síti a já měl vyhráno.

Kapra jsem ukotvil ve vodě za člun a vyrazil pěkně na vesla zpět k našemu místu. Na břehu již stál Libor a samozřejmě se hned ozvalo: „Tak co, jakej je?“ Moje odpověď byla stručná: „Je to metrovej lysec, kámo!“

Odhad jsem měl dobrý, kapr měl ještě o dva centimetry více a vážil parádních 21,50 kg. Užil jsem si focení a pohled na kapra v denním světle, což nebývá pravidlem. S úsměvem na mé tváři a bez zbytečného protahování zmizel pod hladinou svého vodního království. Dva záběry, dvě úžasné ryby, to byla velká paráda!

21,5 kg těžký a přes metr dlouhý lysec ze svazové vody.

Tempem jeden záběr za den jsem pokračoval i dále a následující den mě potěšil třetí lysec, který byl výrazně menší. I sedmikilová ryba potěší, když není zrovna kopa záběrů. Úspěšnou nástrahou byl opět panáček složený z potápivé 24mm koule Smoked Salmon a pop-up nugety Švestka.

Hezké ranní probuzení v podobě dalšího lysce.

Úspěšná nástraha, Smoked Salmon a švestková plovoucí nugeta.

Až do předposledního dne jsme se oba dva trápili se slabou aktivitou ryb a Libor bohužel i s několika neproměněnými záběry. Chytil jsem pouze dva malé kapříky a parťák zapsal jen jeden čestný úspěch v podobě kapřího dorostence.

Tyhle rána prostě nikdy neomrzí.

Den před koncem lovu se mi podařilo ulovit prvního šupináče. Po záběru do padáku na panáčka N1 jsem pospíchal s prutem do člunu a začal konečně další pořádný souboj. Kapr mě hezky povozil a bojoval úplně jinak než předchozí lysci. Vše klaplo a přivezl jsem na břeh 11,3 kg kapří váhy. Po delší době bez lepší ryby mi udělal velkou radost.

Parádně stavěný šupináč s váhou přes 11 kg.

Libor se nakonec rozhodl odjet domů o den dříve než já a vystřídal ho kamarád Pavel, který se utrhl po práci alespoň na jednu přesnočku. Poslední večer na břehu mé oblíbené nádrže jsme si užili, dali si sklenku dobrého vína a po delší době zase pořádný kus masa.

Vše připraveno na další záběr.

Co asi přinese tento krásný večer…?

Ani jeden z nás se záběru už nedočkal. Pavel mi pomohl s vytažením člunu přes kamennou hráz a ráno opět rychle zmizel, protože práce holt nepočká. Mě čekalo dlouhé balení věcí, u kterého vždy sám pro sebe hodnotím celou výpravu. Tentokrát jsem sice měl opravdu málo záběrů, ovšem kvalita nahradila kvantitu a s výsledkem jsem byl velmi spokojený. Chytit takové ryby na svazové vodě totiž rozhodně není pravidlem a mým cílem je vždy spíše jedna velká ryba než několik menších.

Za tým Infinity Baits Rosťa Souček

Dobrá káva u vody nesmí chybět.