Pro správné fungování používají tyto stránky cookies. Setrváním na stránce s tímto souhlasíte.

JARNÍ POKLADY Z VELKÉ SVAZOVÉ NÁDRŽE

14.10.2018

Květen bývá velmi dobrým měsícem na lov trofejních kaprů, kteří v období před třením mohou dosahovat opravdu úctyhodných hmotností. Venku většinou panuje krásné jarní počasí, vše se zelená a noci již nejsou studené jako v měsíci předešlém.

Přesně na toto období jsem si naplánoval svoji výpravu na velkou svazovou nádrž, kde jsem se snažil ulovit zdejší mohykány. Letos v dubnu nás zaskočilo velmi teplé počasí a začátkem května bylo tření kaprů doslova na spadnutí.

Přede mnou chytal na vytipovaném místě kamarád Luboš a podle jeho zpráv bylo jasné, že část ryb je už vytřená, ale stále se dají chytit ryby, které mají tuto jarní aktivitu teprve před sebou. Výhodou také bylo, že před mým příjezdem bylo místo již týden Lubošem krmené.

V pátek po práci jsem se nijak nezdržoval, skočil do předem naloženého auta a uháněl směrem k vodě. Na místě jsem se v podstatě jen vystřídal s Lubošem a pustil se do přípravných prací. Foukal celkem silný vítr, kvůli kterému jsem se dostal na vodu až v podvečer. Do té doby jsem si alespoň mohl připravit vše potřebné a zabydlet se na místě, které se stalo na osm nocí mým přechodným domovem.

Článek Jarní poklady z velké svazové nádrže Infinity Baits

Přechodný domov na osm nocí.

Když se vítr umírnil, vyrazil jsem prozkoumat dno a poprvé položil své montáže. Velmi rád používám nastražení na panáčka, takže jsem k 24 mm kuličkám vždy přidával ještě plovoucí nugetu stejných příchutí. Tentokrát mi nejvíce fungovalo boilies N1, na které jsem chytil všechny velké ryby. Jako krmení jsem volil pouze boilies, abych co nejvíce eliminoval záběry od menších ryb. Tato taktika se ukázala jako úspěšná a za celou výpravu jsem chytil pouze jednoho malého kapříka a tři velké jeseny. Zbytek záběrů bylo vždy od kaprů nad 12 kg, což bylo perfektní.

Moje nejoblíbenější nástrahy pro vytvoření panáčků N1 a K2.

Hned první večer mi přišel pěkný záběr a svůj úlovkový list jsem začal plnit kaprem 12,5 kg. Další tři ryby byly z kategorie nechtěných a propadnutí swingerů znamenalo dva jeseny a kapřího dorostence.

Článek Jarní poklady z velké svazové nádrže Infinity Baits

První ryba výpravy a hned solidních 12,5 kg.

Druhý večer se konečně zase swinger přilepil k prutu a z navijáku se začaly plynule odmotávat metry vlasce. Bleskově jsem zvedl prut, naskočil do člunu, zapnul na motoru nejvyšší stupeň a vyjel do tmy bojovat ve vlnách s prozatím neznámým soupeřem. Ujel jsem pár stovek metrů a dostal se až nad rybu. Opřel jsem se do prutu a na hladině se po pár sekundách objevilo obrovské lysé tělo. Kapr vypadal překvapeně a než začal pořádně bojovat, podařilo se mi pod něj dostat podběrák, což znamenalo moje vítězství. Rybu jsem zahákl v síti podběráku za zrcadlo člunu, aby byla pořád ve vodě, položil novou montáž s panákem N1 a vrátil se ke břehu. Od první chvíle, co jsem kapra uviděl, mi bylo jasné, že tohle bude osobák a nejspíš ryba přes 20 kg. Na břehu proběhlo rychlé focení, měření a vážení. Po pár minutách už 102 cm dlouhý a 21,6 kg těžký lysec opět mizel ve svém vodním království. Kromě fotek mi zůstala také obrovská radost z ulovení této nádherné svazové ryby.

Brutální lysec 21,6 kg a nový osobák je na světě.

Záběrů nebylo moc a na ten další jsem čekal téměř 24 hodin, kdy se znovu roztočila cívka mého Pennu. Tentokrát jsem si užil podstatně tvrdší souboj a opět s dobrým koncem. Před objektivem fotoaparátu jsem si potěžkal dalšího lysce s hmotností 16,7 kg. Lysců si na této vodě opravdu vážím, protože jich je ve srovnání se šupináči podstatně méně. Osobně na ně mám ale celkem štěstí.

Článek Jarní poklady z velké svazové nádrže Infinity Baits

Další parádní lysec 16,7 kg, který neodolal boilí N1.

Výprava pokračovala v podobném duchu a trvalo opět celý den, než se ozval můj příposlech. Přišel mi padák, což většinou znamená menší rybu. Tentokrát to ale naštěstí neplatilo a po dvou lyscích jsem zdolal také břichatého šupináče 15,3 kg.

Pupkatý šupináč byl třetí rybou přes 15 kg.

Následovala další odmlka a záběr až následující den s příchodem tmy. Ryba se s tím vůbec nepárala, vyrazila kámen, který používám na daleké vyvážky jako zátěž, a za kvílení brzdy se divoce rozjela. Prvních několik desítek metrů jsem na člunu téměř nic nenamotal, protože ryba pokračovala v jízdě od břehu. Po pár minutách se dostávám blíž a cítím, že kmenový vlasec někde pod hladinou vázne. Opatrně ho zkouším vyklepnout a modlím se, ať to o ostré slávky neuřežu. Klaplo to a souboj mohl pokračovat. V očkách mi začal brnkat uzlík šokového vlasce, vypnul jsem motor a zkouším se opřít do prutu. Další komplikace, montáž drží v překážce a rybu necítím. Vykotvičkovat uvízlou montáž sám ve vlnách je nereálné, beru šokovku do ruky, vší silou za ni zaberu a daří se mi montáž uvolnit. Mezi zuby procedím pár ostrých slov, ale jsem rád, že mám aspoň montáž. Chci domotat volný vlasec, ale ten se najednou rozjíždí směrem od lodi. Neskutečné, vůbec jsem to nečekal, ale ryba tam pořád je. Následuje krásný souboj, kapr mi dělá dlouhé výpady a já jezdím s pomocí motoru za ním. Když se konečně unaví a položí na hladinu, vím, že mám vyhráno a stačí ho obratně podebrat. Je to další velký kapr a se svými 18,6 kg se stává mým nejtěžším uloveným šupináčem.

Článek Jarní poklady z velké svazové nádrže Infinity Baits

18,6 kg těžký kapr, kterého jsem doslova vyrval z vázky.

Druhý den ráno přestává foukat vítr směrem na mě, což není příliš pozitivní fakt a navíc se před mým lovištěm zakotvila rybářská loď. Rybáři na palubě mě svými vlasci do stran trochu odřízli směrem na volnou vodu, odkud jsem předpokládal, že ryba najíždí na mé krmné místo. Díky těmto okolnostem jsem byl najednou zcela bez kontaktu a neměl dva dny ani potah.

Rána a večery jsou na této vodě nádherné.

Předposlední den vyklidila loď pozice a znovu jsem měl před svými montážemi čisto směrem na volnou vodu. Vše jsem pečlivě připravil a snažil se udělat ještě nějaký záběr před ukončením výpravy. Večer dostávám záběr do padáku, bohužel je to po dlouhé době zase jesen.

Článek Jarní poklady z velké svazové nádrže Infinity Baits

Čekání na další záběr v cca 370 metrů vzdálených míst.

Poslední ráno už bilancuji a debatuji s kamarádem Přemkem, který mi dělal v průběhu celého týdne parťáka. Z ničeho nic se ozývá můj příposlech a v mžiku se razantně roztáčí cívka. Je to tady, rozlučkový záběr! Ve zcela netradiční dobu vyrážím naposledy zdolávat rybu, která nechce zastavit. Po ujetí cca 200 metrů jsem nenamotal téměř žádný vlasec. Až když jsem výrazně daleko za místem, kde ležela montáž, dostávám se nad kapra. Pod hladinou se mi ukazuje nádherně tmavě zbarvený šupináč, který je po divoké jízdě značně unavený. Ve snaze rychle nachystat podběrák se mi síť motá do motoru. Jednou rukou držím prut a druhou rychle vymotávám uvízlou síť. Vše dobře dopadlo a podařilo se mi podběrák vymotat. Kapr celou dobu odpočíval na hladině a čekal, až se uráčím ho podebrat. Celou situaci jsem nakonec zvládl a 103 cm dlouhého šupináče s váhou 18,15kg zdolal. Byla to první velká ryba, kterou jsem během prodlouženého týdne ulovil za denního světla.

Krásné rozloučení s výpravou v podobě další ryby přes 18 kg.

Hned poté, co poslední ryba zmizela z podložky zpět pod vodní hladinu, jsem se dal do balení věcí a pomalu ukončil tuto nezapomenutelnou výpravu. Na obtížné svazové vodě se mi podařilo ulovit opravdu nádherné ryby. Celou cestu domů jsem měl na tváři spokojený úsměv, když jsem si v duchu přehrával parádní zážitky, které jsem prožil v uplynulých několika dnech.